Leesgroep filosofische romans Amsterdam start in oktober

  • Gerdien Jansen

    Op maandagavond 28 oktober gaat, i.s.m. Dynamo, in het Huis van de Wijk Rivierenbuurt in Amsterdam de Leesgroep filosofische romans van start. Wij zijn nog op zoek naar belangstellenden om met ons mee te doen.

    Wie zijn wij en wat willen wij?

    Wij, Els en Gerdien, houden van filosofie en lezen graag romans die ons aan het denken zetten. Wij vinden het leuk om die romans samen met anderen te bespreken en uit te diepen.

    Wat verstaan wij onder filosofische romans?

    Wij verstaan daaronder: verhalende literatuur, waarin filosofische vragen worden opgeworpen. Deze vragen worden aan de hand van mensenlevens concreet gemaakt. Het is dus niet nodig dat er in het boek filosofen voorkomen. De romans hebben diepgang en dagen uit om er eens goed de tanden in te zetten. Ze zijn niet langdradig, maar juist meeslepend. Ze lezen lekker.

    Hoe willen wij die romans bespreken?

    We onderzoeken één of meer thema’s uit de levenskunst, zoals vrijheid, macht, verantwoordelijkheid, schuld of vriendschap. We zetten de verschillende perspectieven tegenover elkaar. We luisteren goed naar elkaar en geven elkaar de ruimte. Eén of meer deelnemers bereiden de bijeenkomst voor. De eerste keren zullen wij dat doen.

    Wanneer en waar komen wij bij elkaar?

    Wij komen één keer in de zes weken in de Rijnstraat 115 in de Huiskamer bij elkaar en starten op de maandagavond 28 oktober 2013. Vanaf 19.30 uur is er inloop met koffie of thee, we starten om 19.45 uur.

    Wat kost het?

    De kosten zijn 35 euro per jaar. Ieder leent zelf boeken of schaft ze aan. Indien wenselijk kunnen we gezamenlijk tweedehandsboeken kopen.

    Hoe kan ik meedoen?

    Heb je interesse mail dan met els.lock@telfort.nl of gejansen@kpnmail.nl

  • Rineke Elsink

    Hallo Gerdien

    Bij mijn zoektocht naar een leesclub vond ik jullie op de site van het buurthuis in de Rijnstraat

    Ik zou graag meedoen met de club maar ben de 28ste nog net in Spanje bij onze dochter Komen de 29ste weer thuis dus als jullie plek hebben zou ik graag de titel van het gekozen boek toegestuurd krijgen zodat ik alle tijd heb om het te lezen en de volgende bijeenkomst (beslagen ten ijs) kan meedoen

    Vriendelijke groet

    Rineke Elsink

    detijdgeest@kpnplanet.nl

  • Rineke Elsink

    Hallo Gerdien

    Door mijn gebrekkige comp.kennis weet ik niet of je mijn eerste berichtje hebt ontvangen Vandaar deze herhaling

    Ik zou graag meedoen met jullie leesclub er is echter een probleempje Ik ben tot de 29ste bij mijn dochter in Spanje.

    Als er een plek is voor me zou je me dan de titel van het gekozen boek kunnen mailen zodat ik de volgende bijeenkomst naar behoren kan meedoen

    Ik kijk uit naar de komende periode Hopelijk tot ziens

    Vriendelijke groet

    Rineke Elsink

  • Mirjam Gouweloos

    Beste Gerdien,

    Ik heb ook belangstelling mee te doen met de filosofische leesclub. Zijn er nog plaatsen vrij?

    Hartelijke groet,

    Mirjam Gouweloos

    06 18561117