Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op literatuur.startpagina.nl

boek voor 1880

charlotte
11 Mrt, 2005 11:59

Hallo,

ik moet voor school (6vwo) drie boeken lezen die voor 1880 zijn geschreven.

Nu heb ik al Mariken van Nieumeghen en De spaanschen brabander.

Omdat ik geen lessen volg maar dit thuis doe kan ik niet aan een leraar vragen welke boeken ik kan lezen. Weet iemand nog een goed Nederlands boek die voor 1880 is geschreven (niet te ingewikkeld boek) dat zal erg fijn zijn.

Alvast bedankt

Charlotte

Bewerkt 08 Mrt, 2011 17:36
Bram van Sunder
11 Mrt, 2005 15:58

Tja,

2 jaar geleden zat ik in 6vwo en heb ik o.a. Karel Ende Elegast en Van den Vos Reynaerde behandeld…zijn best aardige boeken alleen kom ik zo snel niet op de schrijvers.

Hopelijk kun je iets met deze twee titels…zijn beide niet bijzonder moeilijk en met een duidelijke boodschap.

Mvg

Bram van sunder

Robert
11 Mrt, 2005 18:44

Hallo Charlotte,

Misschien heb je iets aan deze link: http://cf.uba.uva.nl/systematische_catalogus/taalkunde/germaans.html

Je kunt de afzonderlijke tijdvakken aanklikken en dan verschijnen er titels. In de cstegorie 1837-1880 staat bovenaan de Camera Obscura van Hildebrand. Dat heb ik lang geleden voor mijn lijst gelezen, en ik ben het nu aan het herlezen. Erg leuk! En iedere openbare bibliotheek heeft het.

Succes, en groeten van Channah

scepticisme
23 Jun, 2010 18:55

Waarom niet gewoon even op de literatuur startpagina zelf gekeken ???

Machteld
08 Mrt, 2011 17:36

Weet jij misschien hoeveel punten Mariken van Nieumeghen is?

Dankje